Effectieve terugname van pallets en andere verpakkingen kan meer dan 50% besparen

Effectieve terugname van pallets en andere verpakkingen kan meer dan 50% besparen

Veranderingen in de verpakkingslogistiek op basis van wegwerpverpakkingen worden steeds duidelijker zichtbaar. Bedrijven vervangen hun eenmalige transportverpakkingen zoals pallets steeds vaker voor herbruikbare ladingdragers. Is dit een ingewikkeld proces? Hoe lang duurt het en welke voordelen levert het op? We krijgen antwoord op al deze vragen van de persoon die er het meest verstand van heeft: Dariusz Belkot, Manager Pooling Services CEE. Hij is verantwoordelijk voor de implementatie van het retourproces en het opzetten van systemen voor hergebruik van verpakkingen.

Hoi Dariusz, we zien je de laatste tijd weinig op kantoor. Betekent dit dat steeds meer bedrijven willen overstappen van eenmalige naar herbruikbare verpakkingen?

Hoi, ja, dat klopt. Dat zou je kunnen zeggen omdat we onze klanten helpen om gigantisch te besparen. Het is niet alleen de lagere prijs van ladingdragers, maar ook het vervallen van de extra kosten die veel bedrijven momenteel betalen. Ik heb het dan over de verpakkingskosten en andere verpakkingsgerelateerde kosten zoals inkoop, opslag, productonderhandelingen en aanbestedingen.

Daardoor is de interesse van klanten zeer groot, maar we begrijpen dat elk bedrijf andere bedrijfsomstandigheden heeft. Daarom willen we de situatie altijd zo goed mogelijk begrijpen en het optimale model voor het retourneren van logistieke emballage kiezen. Om dit te kunnen doen, vragen we om aanvullende informatie of gesprekken, zodat we zo veel mogelijk gegevens kunnen verzamelen. Hoe meer data we hebben, hoe beter we een oplossing op maat kunnen bieden die meer voordelen oplevert.

“Het gaat niet alleen om de lagere prijs van verpakkingen, maar ook om het vervallen van extra kosten die bedrijven momenteel betalen.”

Hoe lang duurt het om over te stappen naar omgekeerde logistiek voor verpakkingen?

Ik heb daar niet één antwoord op. Veel onderling afhankelijke factoren kunnen ervoor zorgen dat het langer of juist korter duurt. Het hangt ook af van het bedrijfsmodel en de toeleveringsketen van de klant. Zo verliep de start van het verpakkingsworkflowproject voor onze klant URSA erg soepel. De klant kon de benodigde gegevens snel verzamelen en het duurde enkele maanden om het project te lanceren.

Is het moeilijk?

Nee, want we hebben al veel scenario's uitgewerkt en kunnen onze klanten al helpen met het verzamelen van gegevens. Dit is de meest tijdrovende fase. De pallets of andere logistieke ladingdragers die we voor onze klanten retour willen nemen, worden niet altijd goed gemonitord en niet nauwkeurig gerapporteerd in hun systemen. Daardoor is het moeilijk om de juiste data te verkrijgen. Zodra dat wel goed gebeurt, is alles veel makkelijker en sneller.

Onze klanten maken zich vaak zorgen over de reactie van klanten op deze verandering. Is dat terecht?

Klopt, deze angst is aanwezig, maar in de meeste gevallen is het ongegrond. Het groeiende bewustzijn en de noodzaak voor bedrijven om hun negatieve impact op het milieu te verminderen is al zeer groot. We dragen allemaal ons steentje bij om er iets aan te doen, en onnodige ladingdragers vormen een groeiend probleem voor veel bedrijven. Momenteel is het afvoeren van ladingdragers zoals pallets duur en tijdrovend.

Het retoursysteem is daarom de oplossing waar klanten naar op zoek zijn en steeds vaker gebruiken. Het is belangrijk dat we alle betrokkenen tijdens dit proces goed informeren. We zijn er intensief bij betrokken en tot nu toe hebben we nog geen enkele afwijzing van klanten gezien. Iedereen begrijpt het en velen passen het al toe.

Welke besparing kunnen we verwachten met het implementeren van herbruikbare verpakkingen?

[Lachend] Deze vraag wordt veel gesteld tijdens de eerste gesprekken. En dat is normaal, want het bepaalt of er verder nog iets te bespreken valt. Mijn antwoord hierop is: elk geval is verschillend en klanten hebben verschillende toeleveringsketens, vervoerders en eisen. Echter, 50% besparing op verpakkingen alleen al is het meest succesvolle resultaat. Bij veel projecten loopt de kostenbesparing zelfs op tot meer dan 60%. Daarbovenop komen nog andere besparingen, zoals het vervallen van product- of milieubijdrage en een verlaging van de operationele kosten. Een ander belangrijk voordeel is het verbeterde imago, wat van groot belang is voor klanten en aandeelhouders.

"Het behalen van onder andere 50% besparing op verpakkingen alleen al is het meest succesvolle resultaat. Bij veel projecten loopt de kostenbesparing zelfs op tot meer dan 60%."

Er zijn veel bedrijven in de markt die pooling of packaging recovery aanbieden. Op welke gebieden is het aanbod van Rotom beter?

Ons grootste voordeel is flexibiliteit. We kunnen ons aanpassen aan de soms specifieke bedrijfsmodellen van onze klanten. Ten tweede kunnen we niet-standaard ladingdragers terughalen. Veel bedrijven in de markt bieden deze service alleen aan voor standaard pallets, zoals EPAL pallets, of dwingen af om over te stappen naar hun verpakking. We kunnen niet alleen met niet-standaard pallets werken, maar we kunnen ze ook aanpassen om ze langer mee te laten gaan en duurzamer te maken. Het is ook benoemenswaardig dat Rotom Group een verpakkingsproducent is. Dit biedt veel mogelijkheden en verkort het proces als u ongebruikelijke pallets in de circulatie van de klant moet aanvullen.

Op welke gebieden is het aanbod van Rotom beter?

Is dit al een trend in de markt of is het nog steeds een eenmalige situatie?

Het is moeilijk te zeggen, maar bedrijven worstelen met stijgende productkosten en de druk om kosten te optimaliseren. Veranderingen in EU-regelgeving, stijgende verpakkingsprijzen en problemen met beschikbaarheid zorgen voor meer interesse. Als we het vanuit dat perspectief bekijken, kunnen we spreken van een specifieke verandering in de manier waarop we over logistieke ladingdragers denken. Ik zou het geen trend noemen, maar eerder een besef dat er veel ruimte is voor besparing.

Wat is meestal de grootste uitdaging bij het starten van het recyclingproces van verpakkingen?

Zoals bij elke verandering, is het ongetwijfeld de menselijke factor. Zoals ik eerder al zei, zijn bedrijven bang voor de reactie van hun klanten. Volkomen onnodig, hoewel het natuurlijk wel nodig is om met elkaar in gesprek te gaan. De grootste uitdaging is naar mijn mening echter, de diversiteit aan verpakkingen zoals pallets. Ik heb hier een goed voorbeeld van: onze klant had tientallen verschillende soorten pallets die in verschillende fabrieken werden gebruikt. Uiteindelijk bleken ze nauwelijks van elkaar te verschillen. Samen zijn we erin geslaagd hun specificaties te vereenvoudigen en te standaardiseren, zodat ze in alle fabrieken gebruikt konden worden. Dit heeft de toeleveringsketen aanzienlijk vereenvoudigd en het retourproces heeft geleid tot enorme besparingen.

En is het grote aantal locaties waar de verpakkingen van de klant naartoe gaan een probleem?

Natuurlijk is het beter als het aantal locaties kleiner is, maar met onze honderden locaties in bijna heel Europa kunnen we ze probleemloos overal vandaan halen. De meeste van onze projecten zijn internationaal. Grenzen bestaan ​​niet, behalve op de kaart natuurlijk.

Bedankt voor het interview

Bent u geïnteresseerd in het retournen van uw verpakkingen en de besparing die dat oplevert? Neem dan rechtstreeks contact met ons op of vul onderstaand formulier in. Onze specialisten analyseren graag uw supply chain en adviseren u bij het kiezen van het juiste systeem voor retouremballage.

Neem contact met ons op

KOPIE VAN UW OFFERTEAANVRAAG

wordt naar u gestuurd per mail

Geen bestand gekozen
X Maximale grootte < 5 MB
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

*Vereiste velden