Is uw supplychain voorbereid op het nieuwe normaal na Covid-19?

Is uw supplychain voorbereid op het nieuwe normaal na Covid-19?

Niemand twijfelt er nu nog aan dat de pandemie van het coronavirus de traditionele supplychains heeft ontwricht en de wereldhandel dieper en langduriger heeft getroffen dan tijdens andere crises in het recente verleden. In een complexe bedrijfsomgeving kunnen bedrijven hun supplychains nu opnieuw bekijken - en eventueel herontwerpen - om te zorgen voor de veerkracht en flexibiliteit die ze nodig hebben.

De belangrijkste vraag die iedereen zich vandaag stelt, is hoe de pandemie van het coronavirus de groei van bedrijven zal beïnvloeden. Welke trends en logistieke oplossingen moeten we allemaal overwegen om door dit nieuwe landschap te navigeren? Wat zal er gebeuren als de crisis voorbij is? Hoe zal het 'nieuwe normaal' eruit zien en hoe zullen bedrijven en consumenten zich daaraan aanpassen?"

Hoewel er geen eenduidig antwoord op deze vragen is, heeft het Coronavirus duidelijk gemaakt dat de traditionele supplychains moeten worden herzien om aan de behoeften van dit 'nieuwe normaal' te voldoen, en om voorbereid te zijn op toekomstige crises. Flexibiliteit is de sleutel om het hoofd te bieden aan onvoorziene uitdagingen en marktkansen.

Door nu maatregelen te nemen om het effect van het coronavirus op de supplychain te beperken, kan ook de veerkracht tegen toekomstige schokken worden vergroot.

Er zijn kortere supplychains nodig om sneller en flexibeler aan de vraag te kunnen voldoen

De pandemie heeft aangetoond hoe gespannen de wereldwijde toeleveringsketens zijn en hoe kwetsbaar lange afstanden hen maken voor verstoringen. Om dit te vermijden en een grotere veerkracht te verzekeren, zal de logistiek na de pandemie zich toespitsen op het verkorten van de bevoorradingsketens en het verzekeren van een snellere levering van producten naar de eindpunten.

Om de supplychain flexibeler te maken en minder afhankelijk te zijn van de toeleverancier van onderdelen, zullen logistieke managers hun eigen inkoop- en leveringsmogelijkheden moeten ontwikkelen. Dit zal resulteren in de opkomst van meer logistieke hubs op regionaal niveau. Met als gevolg een aanzienlijk kortere doorlooptijd, van bestelling tot levering aan klanten.

Als de supplychain is opgezet tussen een nauw verbonden netwerk van leveranciers, afnemers en distributiepunten dan is de optie van pooling van verpakkingen, d.w.z. de mogelijkheid om herbruikbare verpakkingen te gebruiken in gesloten of open circulatie. Dit is niet alleen gunstig vanwege de hoogwaardige verpakking die tijdens het hele proces wordt gebruikt, maar ook als bijdrage aan het idee van duurzaamheid en vermindering van het gebruik van grondstoffen.

Hogere voorraadniveaus - de oplossing voor het huren van een logistieke drager

Bedrijven moeten hogere voorraadniveaus aanhouden om toekomstige tekorten te voorkomen. Deze voorraad wordt een veiligheidsbuffer om een betere liquiditeit te garanderen. Dit is belangrijk omdat bedrijven kunnen verwachten te worden afgerekend op hun veerkracht bij verstoringen. Bedrijven met lagere voorraadniveaus hebben ernstige problemen ondervonden als gevolg van een beperkte beschikbaarheid van goederen.

Is uw supplychain voorbereid op het nieuwe normaal na Covid-19

Een verpakking nodig voor een beperkte tijd - huren is het beste

Je zou verwachten dat eerdere verstoringen van de supplychain tot passende reactieplannen zouden hebben geleid, maar dat was niet het geval bij een crisis op de schaal van een wereldwijde pandemie. Voorafgaand hieraan vertrouwde de sector op hoge prestaties, bijvoorbeeld een just-in-time leveringsstrategie met de nadruk op de laagste kosten om te voldoen aan de vraag van klanten van een snelle levering van goederen. Maar deze capaciteiten hadden hen niet voorbereid op de verstoringen van vraag en aanbod die door COVID-19 werden veroorzaakt.

Voorzieningsketens draaiden vroeger "precies op tijd"en niet "voor het geval dat". Daarom is een van de manieren om tegenwoordig veerkracht te zoeken het vergroten van de hoeveelheid aangehouden voorraad. Zoals Abe Eshkenazi, CEO van de Association for Supply Chain Management opmerkt: "Dit betekent dat er nieuwe magazijnen en nieuwe transportknooppunten nodig zijn. En omdat bedrijven niet weten hoe lang de door de pandemie veroorzaakte consumentenbestedingen zullen aanhouden, "willen ze geen vijf- of tienjarige huurovereenkomsten voor magazijnruimte tekenen".

Daarom willen retailers tijdelijk meer magazijncapaciteit in hun supply chain-strategie. Deze kan worden vergroot door bijvoorbeeld flexibele verpakkingsverhuur opties, zoals mobiele opslag rekken, die ideaal zijn voor periodes van overproductie of verhoogde voorraad.

Is uw supplychain voorbereid op het nieuwe normaal na Covid-19

De groeiende rol van e-commerce betekent dat de activiteiten van 3PL-bedrijven toenemen

Online winkelen heeft het bedrijfsmodel van veel detailhandelsbedrijven veranderd. Klanten geven er de voorkeur aan te winkelen vanuit het comfort van hun eigen huis of onderweg met behulp van hun mobiele telefoon. Ze verwachten ook dat ze de producten die ze bestellen zo snel mogelijk ontvangen - de volgende dag of zelfs nog dezelfde dag.

Deze grote verschuiving in de detailhandel brengt een nieuwe trend in verpakkingsmaterialen met zich mee. Zowel retailers als koeriersbedrijven moeten voorraden aanleggen van betrouwbare distributiecontainers en rolcontainers. Deze herbruikbare dragers worden gebruikt door distributiecentra en koeriersbedrijven om orders te picken en pakketten te leveren aan klanten.

Vandaag de dag zien veel bedrijven ook veel potentie in geïntegreerde 3PL-diensten. Logistieke bedrijven erkennen deze trend door alle transport- en opslagfaciliteiten voor hun rekening te nemen om een nauwkeurige integratie met de systemen van klanten te garanderen.

Verkoop overtollige verpakkingen

Voor logistieke bedrijven die regelmatig producten op pallets geleverd krijgen, kan het zijn dat zij een grote voorraad pallets hebben die magazijnen vullen en die zij niet kunnen gebruiken om goederen te verzenden. Het heeft geen zin om ze te bewaren, vooral omdat deze ruimte voor andere doeleinden kan worden gebruikt. Als de hoeveelheid overbodige verpakkingen in uw magazijn gestaag toeneemt, gaan wij graag een permanente samenwerking aan met verpakkingen opkopen.

Heeft u houten pallets, kunststof pallets, palletverlengstukken, rolcontainers of andere verpakkingen die u niet meer gebruikt, dan kunnen wij deze snel ophalen op de aangegeven locatie. Bovendien garanderen wij een nauwkeurige beoordeling van de kwaliteit en kwantiteit van de verpakkingen, zodat u altijd de juiste waarde krijgt voor uw gebruikte palletvoorraad.

Duurzaamheid bevorderen door herbruikbare verpakkingen

Milieuvoorschriften zijn over de hele wereld strenger geworden. Regeringen in alle landen willen een aanzienlijke vermindering van de vervuiling, vooral van grote industrieën zoals de automobielindustrie, de verwerkende industrie en de detailhandel.

Duurzaamheid van bedrijven met een focus op het milieu is een van de belangrijkste trends op het gebied van productverpakkingen. Als ervaren logistieke partner nemen wij hier actief aan deel door optimale oplossingen te kiezen voor meer efficiëntie in combinatie met meer zorg voor het milieu.

Enkele van de activiteiten met betrekking tot duurzaamheid kunnen zijn:

  • Verpakkingen dichter bij de productie - minder lege verpakkingen vervoerd per vrachtwagen.
  • Retourneerbare verpakkingen - u hoeft niet steeds nieuwe verpakkingen, bijv. pallets, aan te schaffen
  • Reparatie en onderhoud van verpakkingen - verlenging van de levensduur van bestaande dragers
  • Ruimtebesparende transportverpakking - bijv. inklapbare containers, verlengstukken, boxpallets

Verpakkingen beheren vanuit één bron

Intelligente functies zoals QR-codes en RFID-tags zijn niet nieuw, maar in 2020 zijn ze de norm geworden. Naarmate meer en meer bedrijven vertrouwen op slimme apparaten en gespecialiseerde toepassingen om goederen te volgen, worden deze slimme accessoires een noodzaak. RFID in de logistiek heeft potentie, vooral voor routeoptimalisering en het in realtime volgen van goederen. Doeltreffend geïntegreerde RFID-systemen kunnen in realtime nauwkeurige gegevens verschaffen over de locatie en de hoeveelheid van goederenpakketten. Het taggen van vrachtwagens, pallets en inventaris biedt bijvoorbeeld een meerzijdig beeld van wat er in de hele supplychain gebeurt.

Weten waar een specifiek pakket zich op een bepaald moment bevindt, kan een logistiek bedrijf in staat stellen acties uit te voeren om te voldoen aan de behoefte van een specifieke ladingdrager waar het op die locatie ontbreekt. Ons geïntegreerde verpakkings management systeem zorgt voor real-time data van alle partijen in het proces. Zo weten wij bijvoorbeeld precies hoeveel en waar uw pallets staan. Wij worden de controleurs van uw verpakkingen en zorgen ervoor dat alle partijen in het proces efficiënt werken.

We gaan het nieuwe normaal in, onwetend van wat ons te wachten staat. In dit scenario zal flexibiliteit een sleutelrol spelen bij het bepalen van hoe de industrie reageert op de veranderende vraag van de markt.

Niet elk bedrijf heeft een volledig nieuwe opzet van zijn bedrijfsmodel nodig. Soms gaat het bij de door te voeren veranderingen om het gebruik van bepaalde diensten om de logistiek te vergemakkelijken, en soms om een transformatie op grotere schaal.

Het 'nieuwe normaal' na een pandemie is echter het perfecte moment om na te denken over de kwaliteit van uw bedrijfsmodel en te bepalen met welke oplossingen u succes kunt boeken ondanks de verstoring van uw supplychain. Als ervaren partner op het gebied van supplychain optimalisatie zijn wij graag bereid om samen met u een analyse uit te voeren om de beste oplossing te selecteren.

Bent u geïnteresseerd in het onderwerp veerkracht van de toeleveringsketen? Lees meer op de blog: