9 tips voor het kiezen van de juiste transportwielen

9 tips voor het kiezen van de juiste transportwielen

Op zoek naar antwoorden op de vraag welke transportwielen men moet kiezen, moet men teruggaan in de tijd om de essentie van hun oorsprong te begrijpen. Hoewel het begin van het gebruik van wielen teruggaat tot de periode tussen 3500 en 3300 v. Chr. in Azië, werd het oudste bewaard gebleven wiel in Polen onlangs ontdekt in Wodzisław Śląski.

Het wiel heeft een diameter van 62 cm, is massief en heeft een bewaard gebleven naaf, ooit gebruikt voor het vervoer van zware lasten. Houten voorwerpen uit voorbije tijdperken worden relatief zelden bewaard. Het vinden van een groter deel van een wiel met een naaf (het deel dat in contact staat met een as of een as) is dus iets uitzonderlijks.

Het massieve wiel maakte deel uit van een transportkar en dateert van vóór de Middeleeuwen, toen spaakwielen werden ontwikkeld. Met de invoering van assen werd het mogelijk een betrekkelijk wrijvingsloze manier van verplaatsen te creëren, waardoor het verplaatsen van ladingen veel gemakkelijker werd. Daardoor konden grote ladingen met weinig moeite worden verplaatst, terwijl ladingen ook over lange afstanden konden worden vervoerd.

In zware industriële omgevingen, zoals magazijnen, zijn er veel uitdagingen. Transportwielen moeten bestand zijn tegen de zware omstandigheden van het dagelijks gebruik, met alle slijtagefactoren van dien, zoals zware lasten, intensief werk of mechanische vervuiling.

Wat te overwegen bij het kiezen van wielen?

Wielensets die passen op magazijn- en transportkarren zijn er in verschillende maten, lagers en draagvermogens. Het is belangrijk om verstandig te kiezen en met veel aspecten rekening te houden. In de eerste plaats zijn de basisparameters van belang, zoals diameter, type loopvlak, lagertype en het draagvermogen van het wiel. Andere factoren die van invloed zijn op het gebruik van wielen zijn het soort ondergrond, gebruikt materiaal, temperatuur, vochtigheid en trillingsabsorptie.

Industriële zwenkwielen als accessoire voor transportwagens

Bij de keuze van een wiel kan het van belang zijn specifieke kenmerken te overwegen, zoals geluidsproductie, contact met schadelijke stoffen en elektrisch geleidingsvermogen.

Als u het verkeerde type wielen kiest, kunt u niet alleen de ondergrond waarop ze worden gebruikt en de last die wordt vervoerd beschadigen, maar ook de veilige bediening van de wagens verhinderen - waardoor de bedieners van transportwagens in gevaar komen.

Als u op zoek bent naar de juiste wielen voor uw rolcontainer, meubelwagen of opslagkar, kunt u kiezen uit een groot aantal mogelijkheden. De juiste wielen maken een groot verschil in laadvermogen, gebruiksgemak en levensduur. Dit artikel geeft enkele tips die u kunnen helpen een goede beslissing te nemen.

1. Juiste wielbelasting

Dit is de belangrijkste stap bij het kiezen van een type wiel, omdat het van invloed is op de veilige werking van de transportwagen.

Het eerste wat u moet doen is de maximale potentiële lading berekenen die uw wagen zal moeten dragen (vergeet niet het gewicht van de wagen zelf toe te voegen). Dit wordt ook wel de werklastlimiet (WWL) of veilige werklast (SWL) genoemd. Er moet rekening worden gehouden met de gewichtsverdeling.

Het kan voorkomen dat het gewicht niet gelijkmatig over alle wielen is verdeeld en te veel aan één kant van de kar ligt. Houd er rekening mee dat soms niet alle wielen contact maken met de grond. Bij het rijden op een oneffen ondergrond bijvoorbeeld, kan de transportwagen op 3 wielen doorzakken. Dit kunnen allerlei drempels, hoeken, gebreken of oneffenheden zijn. Ook ruwere of minder stabiele ondergronden en brokstukken, zoals blijvende aggregaten of plassen, kunnen een rol spelen.

Bij het bepalen van het vereiste draagvermogen wordt het gewicht van de lading en de wagen bij elkaar opgeteld en de uitkomst gedeeld door een speciale factor K. Deze is afhankelijk van het aantal wielen, hun opstelling en type.

L=(Q+N)/K [kg]

L - draagvermogen van het wiel of de wielen in kg, N - laadvermogen in kg, Q - gewicht van de vervoerde lading in kg, K - coëfficiënt afhankelijk van het aantal wielen van een bepaald voertuig

Bij een wagen met vier zwenkwielen of twee zwenkwielen en twee vaste wielen, die op de hoeken zijn gemonteerd, is K=3. Zijn de wielen echter "dwars" gemonteerd, dan is K=2. Zijn er 6 wielen, dan is K=4. Dit verschil is te wijten aan de noodzaak van een veiligheidsmarge, die het gevolg is van het risico dat het totale gewicht over een kleiner aantal wielen wordt verdeeld.

Een juiste selectie van het draagvermogen is uiterst belangrijk omdat daarmee mogelijke wielschade, schade aan de lading en letsel van de bediener van de wagen worden voorkomen.

Aanbevolen laadvermogen vs. realiteit

Een wiel kan niet altijd de lading dragen die als maximum draagvermogen is opgegeven. Dit komt omdat het in werkelijkheid heel anders kan werken. Zo wordt een industrieel wiel tijdens het testen niet blootgesteld aan de grotere zijwaartse krachten of aan de schokken van bovenaf die optreden tijdens het heffen en neerlaten van een magazijnwagen door elektrische wagens. In deze situatie moet u wielen kiezen met een hogere weerstand tegen beschadiging of een lager draagvermogen.

Afgestemde wieldiameter en materiaal op het wegdek

Bij de keuze van wielen die bestand zijn tegen intensief gebruik, is ook het soort ondergrond waarop de wielen zullen worden gebruikt van groot belang. Dit omvat de kenmerken van het oppervlak, bijvoorbeeld of het vlak, glad of ruw is, en ook het gebruikte materiaal. Hoe ongelijkmatiger het oppervlak waarop een wiel rijdt, hoe groter de diameter ervan moet zijn. Dus bijvoorbeeld voor rolcontainers voor buitengebruik is het beter wielen met een diameter van 125 mm te gebruiken in plaats van 100 mm.

Om het type materiaal voor de ondergrond zo goed mogelijk te kiezen, moet je er rekening mee houden of het materiaal waarvan het wiel is gemaakt een goede grip biedt en tegelijkertijd het vrij manoeuvreren van de wagen mogelijk maakt, met een goede demping indien nodig.

Een van de belangrijkste kenmerken is het soort materiaal waarvan het loopvlak van het wiel is gemaakt. Het loopvlak is het buitenste deel van het wiel dat in contact komt met de grond. U kunt kiezen tussen wielen van thermoplastisch rubber (TPR), polyurethaan (PU), polypropyleen (PP) of polyamide (PA). Het loopvlak materiaal is van cruciaal belang voor dagelijks gebruik.

De transportwielen kunnen een loopvlak van rubber, polyurethaan of polypropyleen hebben

Polyamide wielen - PA of PP

Wielen met een loopvlak van polypropyleen (PP) of polyamide (PA) zijn vaak goedkoper in aanschaf en hebben een relatief hoog draagvermogen. Zij worden vaak gebruikt onder magazijnwagens en rolcontainers. Polyamide heeft een groter temperatuurbereik dan polypropyleen. Loopvlakken van deze materialen zijn sterk, hebben een lage rolweerstand en zijn slijtvast, maar zijn niet bijzonder geluidsabsorberend.

De wielen die voor rolcontainers worden gebruikt, hebben gewoonlijk diameters van 100 mm tot 125 mm en het maximale draagvermogen van een enkel wiel begint bij 100 kg en gaat tot 600 kg. Deze polyamide wielen hebben kogellagers.

Polyurethaan wielen

Dit type wiel wordt vaak door klanten gekozen. Polyurethaan (PU) is een tussenvorm van kunststof en rubber en is ideaal wanneer de toepassingsgebieden zeer verschillend zijn, bijvoorbeeld bij logistieke toepassingen in stadscentra waar binnen- en buitentoepassingen kunnen worden gemengd. Net als rubber of thermoplastisch rubber (TPR), laat polyurethaan (PU) geen strepen na en is het behoorlijk geluidsabsorberend. Dankzij de polyurethaanband krassen of beschadigen ze de vloer niet en absorberen ze trillingen goed. Deze wielen hebben kogellagers. De maximale draagvermogens van de gietijzer-polyurethaan wielen reiken tot 4000 kg per wiel.

Polyurethaan wielen zijn duurzaam en vormen een schokabsorberend kussen tussen de producten en de grond. Deze wielen zijn niet geschikt voor toepassingen bij hoge temperaturen, omdat hun duurzaamheid dan sterk afneemt. Ze zijn namelijk niet bestand tegen temperaturen boven 230 graden.

Rubberen wielen

Wielen van rubber zijn door hun zachtheid soepeler dan kunststof varianten (PP en PA). Deze elasticiteit absorbeert schokken zeer goed en is daardoor zeer geluidsabsorberend. Dit maakt dit materiaal ideaal voor gebruik in sportzalen, ziekenhuizen, winkels of andere plaatsen waar vloeren kwetsbaarder zijn en gevoeliger voor streperig vuil. Natuurlijk rubber biedt meer grip en een zachtere rit op ruw terrein in vergelijking met polyurethaan wielen.

3. Rolweerstand versus wielstelkeuze

Rolweerstand is een belangrijk kenmerk van de meeste toepassingen; hoe lager de rolweerstand, hoe gemakkelijker de apparatuur te manoeuvreren is, waardoor de bestuurder minder vermoeid raakt en de apparatuur beter presteert.

Polyurethaan wielen hebben over het algemeen een lagere rolweerstand dan rubberen wielen. Dit is hoofdzakelijk te danken aan de synthetische aard van polyurethaan, dat een uniformer materiaal oplevert in vergelijking met rubber. Het zeer consistente materiaalmengsel zorgt voor een consistent niveau van wrijving bij het rollen.

Ten tweede kunnen polyurethaan wielen worden gemaakt van iets hardere materialen dan rubber wielen. De hardheid van deze materialen heeft een grote invloed op de rolweerstand. Hoe harder het materiaal, hoe lager de rolweerstand. Dit is te wijten aan de vervorming van het loopvlak van de zwenkwielen. Hoe groter de vervorming (door zachtere materialen), hoe groter de inspanning om het wiel te rollen.

4. Wielvering en schokabsorptie

De demping en veerkracht van een wiel beïnvloeden het comfort of de soepelheid van de rit. Dit "gladheids"-kenmerk wordt bereikt doordat het zwenkwielmateriaal hobbels, obstakels en ongelijke vloeroppervlakken absorbeert.

De mate van demping of veerkracht hangt af van de stijfheid van het wiel. Hiermee wordt bedoeld hoeveel het rubber of polyurethaan wiel vervormt wanneer het over een hobbel of obstakel gaat.

Polyurethaan wielen zijn over het algemeen harder dan rubber wielen en hebben een hogere scheurvastheid. Rubber wielen daarentegen bieden doorgaans een betere demping dan polyurethaan wielen.

Bij veel toepassingen, vooral bij het werken op gladde vloeren, speelt het materiaal van het wiel nauwelijks een rol. Anderzijds is de schokdemping van de wielen bij buitengebruik meestal van groot belang.

5. Bestandheid tegen slijtage

Rubber wordt gemaakt van een mengsel van verschillende ingrediënten. Deze samenstelling bestaan gewoonlijk uit twee hoofdbestanddelen: "ruw rubber" en "vulstof", naast andere bestanddelen in mindere hoeveelheden. De vulstof wordt gebruikt om de treksterkte van het materiaal te verhogen en een aantal andere eigenschappen te verbeteren. Koolstof is de meest voorkomende vulstof en geeft rubber wielen hun zwarte kleur.

Polyurethaan daarentegen, is een synthetisch materiaal dat wordt gevormd door de chemische reactie van verschillende elementen. Hoewel andere additieven met polyurethaan kunnen worden gemengd om de eigenschappen te verbeteren, biedt de samenstelling van het materiaal een extreem hoog aandeel zuiver polyurethaan, ongeveer 95%.

Hoewel beide materialen een goede slijtvastheid hebben en vele jaren meegaan, is polyurethaan over het algemeen meer bestand tegen slijtage. Uit gecontroleerde onderzoeken blijkt dat de levensduur van polyurethaan wielen 2 tot 3 keer langer is dan die van rubberen wielen.

6. Bescherming van de ondergrond en het achterlaten van sporen

Standaard rubberen wielen hebben een zwart vulmiddel in hun samenstelling (zoals hierboven besproken). Helaas kan dit roetstrepen op de vloer veroorzaken, waardoor het niet geschikt is voor toepassingen waarbij vloermarkering belangrijk is.

Met behulp van alternatieve vulstoffen, zoals silica, kan rubber worden vervaardigd van een niet-markerend materiaal. Niet-strepende rubberen wielen zijn meestal grijs van kleur.

Aan de andere kant laat polyurethaan over het algemeen geen sporen achter op vloeren. De chemische samenstelling van het polyurethaan en de kleurstof zorgt ervoor dat de kleur in het materiaal wordt gefixeerd, het niet uitwasbaar is en geen sporen op het vloeroppervlak achterlaat.

Dankzij de veerkracht van het materiaal bieden zowel polyurethaan als rubberen wielen uitstekende bescherming tegen beschadiging van de vloer.

7. Wielsoort & temperatuurbestendigheid

Afhankelijk van de omstandigheden waarin de wielen zullen worden gebruikt, kan het nodig zijn ervoor te zorgen dat zij bestand zijn tegen externe omstandigheden - hoge of lage temperaturen of een hogere vochtigheidsgraad. Transportwielen worden gebruikt op plaatsen waar contact met chemicaliën mogelijk is en moeten daarom bestand zijn tegen de aantastende werking van dergelijke stoffen.

De temperatuurbestendigheid van industriële wielen is belangrijk omdat het niet alleen van invloed is op hun levensduur, mogelijke versnelde slijtage in vriestoepassingen of in de buurt van industriële ovens, maar ook op de kans op ongelukken als gevolg van slippen of onverwachte spoorwisselingen.

Als wielen worden gebruikt in omgevingen waar de temperatuur sterk varieert, kunt u het beste wielen kiezen die speciaal daarvoor ontwikkeld zijn. Het temperatuurbereik van de wielen in ons assortiment loopt van ongeveer -40°C tot 80°C. Elk wiel heeft een aparte temperatuurindicatie.

8. Vast, zwenk, of wielen met rem?

Rolcontainers zijn doorgaans voorzien van twee zwenkwielen en twee bokwielen. Onze wielen worden standaard geleverd met een metalen montageplaat en hoekversterking. Zwenkwielen laten u toe te sturen en zorgen voor een uitstekende manoeuvreerbaarheid van uw wagen. Dat komt omdat ze 360 graden kunnen draaien en snel van richting kunnen veranderen. Kiest u voor een 3-zijdige of 4-zijdige rolcontainer, dan zitten de zwenkwielen standaard aan de kant waar u de goederen laadt en lost. Ook bij dubbelzijdige rolcontainers kan de wagen het best worden geduwd aan de kant waar de zwenkwielen zijn bevestigd. Belangrijk is dat zwenkwielen worden vervaardigd met een draagvermogen dat gelijk is aan dat van bokwielen, wat betekent dat een zwenkwiel dezelfde dynamische capaciteit heeft als een bokwiel.

Aan de andere kant is een vast wiel in een vaste richting op een beugel gemonteerd. Deze wielen kunnen niet worden bestuurd; zij verplaatsen lasten in een rechte lijn. Meestal worden de zwenkwielen en de vaste wielen in combinatie gebruikt om de bediening en controle van de wagen mogelijk te maken.

Naast de manoeuvreerbaarheid is het ook belangrijk dat de wielen, en tegelijk de hele wagen, kunnen worden geïmmobiliseerd. Zowel de zwenkwielen als de vaste wielen kunnen worden voorzien van een rem om het materieel op zijn plaats te houden. De remmen worden met de voet bediend en kunnen gevaarlijke situaties voorkomen. Het is belangrijk dat deze remmen alleen op een vlakke ondergrond worden gebruikt. Om ongelukken te voorkomen, mag u de lading nooit op een schuine ondergrond plaatsen waarbij het remvermogen onder doet voor de hellingshoek.

Meer informatie over veilig werken met rolcontainers vindt u in het artikel Veilig werken met rolcontainers.

9. Type wiellager

Het gespecificeerde lagertype maakt het gemakkelijker om de wagen vanuit een staande positie te verplaatsen. Dit is vooral belangrijk wanneer de ladingen zwaarder worden. Lagers zijn het mechanische deel van het wiel dat de kar laat bewegen en de wrijving tussen de onderdelen vermindert. In plaats van twee gladde oppervlakken die langs elkaar glijden en wrijving veroorzaken, bevorderen lagers de beweging en verminderen ze de wrijving, waardoor de slijtage van onderdelen na verloop van tijd afneemt.

Er zijn verschillende soorten lagers. De belangrijkste zijn:

 

  • Glijlager: dit zijn over het algemeen rechte buizen waarop de wielas draait, ideaal voor lagere belastingen of bij hoge temperaturen of vochtige omgevingen;
  • Cilinderrollagers: gemaakt om grote schokken te weerstaan, de rolweerstand te verminderen en kunnen worden gebruikt in zware toepassingen;
  • Kogellagers: het meest voorkomende type. Wordt gebruikt op plaatsen waar het heet kan worden en wrijving kan veroorzaken.

Als uw wielen vaak en intensief worden gebruikt, zijn wielen met kogellager de beste keuze. Zij zijn over het algemeen duurzamer, hebben een lagere rolweerstand en een langere levensduur dan wielen met een glij- of rollager. Daar staat vaak wel een hogere kostprijs tegenover.

Wielen afgestemd op de toepassing

Jarenlang werden wielen hoofdzakelijk gebruikt voor industriële doeleinden. Tegenwoordig is er een breed scala aan wielen, elk met zijn eigen unieke eigenschappen en geschikt voor vele toepassingen. Dit omvat wielen met rem, wielen met een vaste richting, wielen gemaakt van materialen met diverse elasticiteitsgraden, rolcapaciteit en hardheid.

Het zelfuitlijnende wiel is een veelzijdig, doelffend stukje techniek dat in bijna elk segment van de industrie voor een revolutie in de goederenbehandeling heeft gezorgd. Om de juiste kwaliteit wielen voor u te vinden, kunt u contact opnemen met de specialisten van Rotom. Zij kunnen u advies geven over welk type wiel het meest geschikt is voor uw toepassing.