Groei doe-het-zelf sector stimuleert vraag naar logistieke verpakkingen dankzij COVID-19

Groei doe-het-zelf sector stimuleert vraag naar logistieke verpakkingen dankzij COVID-19

Langer thuisblijven als gevolg van de pandemie heeft consumenten ertoe aangezet hun huis en appartementen te renoveren of actiever aan tuinen te werken. Dit heeft ervoor gezorgd dat de markt voor bouw- en doe-het-zelfproducten een groei met dubbele cijfers heeft laten zien en zo een daling van de inkomsten heeft weten te voorkomen.

In de laatste McKinsey's wereldwijde enquête over de wereldeconomie, vatten leidinggevenden van veel bedrijven het jaar van de wereldwijde crisis in een relatief positief daglicht samen. Hun toekomstverwachtingen en de vooruitzichten voor hun eigen bedrijven zijn veel optimistischer dan voorheen. Dit is met name merkbaar in de doe-het-zelfsector, waar bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk tijdens de sluiting in maart de onlineverkoop van doe-het-zelf- en tuinartikelen met bijna 50 procent steeg in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.(Statista Research Department)

Zoals de algemeen secretaris van de European DIY Retail Association, John Herbert, verklaarde: "De meeste bedrijven in de doe-het-zelfsector over de hele wereld blijven een omzetgroei met dubbele cijfers realiseren in vergelijking met de situatie van voor de crisis. We verwachten dat dit zo blijft tot het leven weer 'normaal' wordt en de pandemie achter de rug is."

Redenen voor sterke groei in bouw- en interieurproducten tijdens COVID-19

De sterke groei van de doe-het-zelf-branche was grotendeels te danken aan het feit dat grote doe-het-zelf-winkels in de meeste landen als onmisbare bedrijven werden beschouwd, waardoor ze open konden blijven. Zo zijn winkels en warenhuizen voor woningverbetering het op een na snelst groeiende detailhandelssegment geworden, zowel wat de stationaire als de onlineverkoop betreft. De afdelingen tuin, gereedschap, verf, keuken en badkamer, bijvoorbeeld, zagen hun aankopen zowel online als in de winkel met dubbele cijfers toenemen. De gemiddelde tijd die aan winkelen wordt besteed, is ook met 10% toegenomen in vergelijking met de tijd in 2019.

Bovendien brachten de consumenten veel tijd thuis door, wat hen ertoe aanzette verbouwingen uit te voeren. De activiteit op het gebied van woningverbetering is dit jaar ongelooflijk toegenomen, waarbij 40% van de consumenten aangeeft van plan te zijn om na de pandemie door te gaan met woningverbeteringsprojecten, zo blijkt uit een onderzoek van de NPD Group. De activiteit heeft geleid tot een stijging van 11% in de verkoop van woonwarenhuizen in 2020.

Grafiek met de marktwaarde van het assortiment in Poolse doe-het-zelfzaken

Een andere kwestie is het feit dat de vastgoedontwikkeling standhoudt en dat een groot aantal appartementen moet worden afgewerkt, ongeacht de omstandigheden. Ook het weer in het voorjaar is bevorderlijk voor de ontwikkeling van bouw- en tuinwerkzaamheden. Nu het weer warmer begint te worden, bomen beginnen te bloeien en tuinmeubelen uit de garage tevoorschijn komen, zijn woonwinkels in het hele land klaar voor de voorjaarspiek in de vraag.

Seizoensgebondenheid in de doe-het-zelfsector is een aanhoudende trend

Een van de meest bepalende kenmerken van de doe-het-zelf-branche is seizoensgebondenheid. Dit geldt bijvoorbeeld voor de tuinafdeling, wanneer de verkoop van planten, grasmaaiers of tuinplanten stijgt naarmate de temperatuur stijgt. Hetzelfde geldt voor andere periodes zoals de feestdagen of het vakantieseizoen. Met de seizoensgebondenheid in de industrie komt de behoefte aan tijdige leveringen.

Daarom bereiden bedrijven zich van tevoren voor en bestellen ze stapelracks als extra opslagruimte, vooral voor volumineuze producten.

Opslag is niet het enige terrein van een logistiek centrum. Een belangrijke taak is het uitzoeken van pallets die rechtstreeks naar de geselecteerde netwerkpunten gaan. Leveringen van fabrikanten worden meestal gebracht op eenmalige houten pallets. Wanneer het echter gaat om de opslag van goederen, die verschillen in gewicht en afmetingen, worden pallets met productspecifiek draagvermogen gebruikt.

Bij de verwerking en distributie van een doe-het-zelf zaak worden rolcontainers ook steeds vaker gebruikt om het picken en transporteren van producten in het magazijn en de winkel gemakkelijker te maken.

Gezien de wisselende behoeften, als gevolg van seizoensinvloeden of onvoorziene situaties, maken veel logistiek managers gebruik van de mogelijkheid om niet alleen in te kopen, maar ook van de verhuur van logistieke producten. Het is een zeer praktische oplossing omdat u geschikte logistieke ladingdragers krijgt waar en wanneer u maar wilt. Na de huurperiode halen wij deze producten bij u op. Dit is een kostenbesparende oplossing, omdat u geen grote uitgaven hoeft te doen voor de aanschaf van nieuwe verpakkingen.

Overwin leveringsproblemen

Volgens een eerder gepubliceerd McKinsey-rapport geven leidinggevenden van bedrijven aan dat een van de groeiende bedreigingen voor de ontwikkeling van hun bedrijven dit jaar haperende toelevering zijn.

Tijdens COVID-19 werd duidelijk dat er behoefte is aan meer diversificatie bij de keuze van leveranciers. De ruimere woninginrichtingsindustrie is niet alleen enorm, maar ook een zeer veeleisende sector van de economie. Het vereist immers complexe opslag- en logistieke diensten, zorgvuldig geplande logistieke processen, waaronder, uiteraard, de opslag en stroom van goederen. Wanneer zich dus plotseling logistieke knelpunten voordoen en leveranciers problemen hebben met het verkrijgen van grotere hoeveelheden pallets, palletranden, metalen bakken en andere verpakkingen, kan de oplossing de eerder beschreven verhuur zijn.

Constructie magazijnmedewerker bedient stapelracks

Rotom heeft vestigingen in 9 Europese landen, dus er is nooit een probleem om de ladingdragers te krijgen die u nodig heeft. Wij hebben uitgebreide voorraden verpakkingen in heel Europa en kunnen u niet alleen helpen met de verkoop van producten, maar ook met onderhoud, reparatie, en terugkoop.

Samenwerken met Rotom, ook buiten de COVID-19 pandemie

Samenvattend stellen wij vast dat de rol van een efficiënte partner in de logistiek in de eerste plaats de flexibiliteit van de oplossingen is. Het wordt opgevat als een passende reactie op veranderingen in de volumes van de gesteunde opslagplaatsen, markten of winkels.

Groeit uw branche? Worstelt u als leverancier met het vinden van de juiste hoeveelheid logistieke verpakkingen? Drijft de stijgende prijs van hout de prijs van houten pallets op? Wij zijn er om u te adviseren in deze onzekere tijden. Al meer dan 40 jaar werken wij samen met vele bedrijven in Europa en adviseren wij hen over de meest doeltreffende oplossingen. Dit geldt ook voor de huidige situatie. Wij helpen bedrijven om te groeien, ook al is het momenteel moeilijk om financiële resultaten te voorspellen als gevolg van een aanhoudende pandemie. Contacteer ons en onze specialisten zullen u adviseren over de juiste strategie voor uw branche.